Het komt niet zo vaak voor dat een filmmaker een remake maakt van een eigen film. Toch heeft de Spaanse cineast Rodrigo Sorogoyen dat gedaan met zijn film Madre. In 2017 maakte Rodrigo Sorogoyen zijn -Oscargenomineerde- debuut met een korte versie. Ook in zijn nieuwe film speelt de actrice Marta Nieto, in Spanje bekend van onder andere televisieseries, de hoofdrol.. Tot waardering van de jury van het Filmfestival in Venetië die haar vorig jaar tot beste actrice van 2019 uitriep. Vanaf vandaag kunnen ook de Nederlandse filmfans oordelen of ze in Italië gelijk hadden, want Madre is nu in de bioscoop te zien.
Nachtmerrie van elke moeder
In de openingsscène van Madre praat Elena (Marta Nieto) aan de telefoon met haar 6-jarige zoon die met zijn vader op reis is. Hij is alleen op een strand, zijn vader is naar de camper voor speelgoed en komt maar niet terug. Hij belt huilend met zijn moeder, alleen op een leeg strand. De telefoon gaat uit, terwijl een onbekende man hem benadert. Zijn moeder probeert te achterhalen waar hij kan zijn en belt uiteindelijk wanhopig de politie.
Elena beleeft de nachtmerrie van elke moeder. Ook deze zomer zullen heel wat ouders minstens een paar minuten hun kind uit het oog verliezen. Welke ouder kent niet de paniek die je dan overvalt? De meesten van ons kunnen gelukkig opgelucht ademhalen als het kind weer in de winkel opduikt of op het strand. Voor Elena loopt het in Madre anders af. Veronderstelt de kijker.
Indrukwekkende scene
Want tien jaar later zien we Elena terug op het strand. Ze wandelt en wordt ingehaald door een groep rennende pubers. Eén valt haar op. Zonder toelichting vult de filmkijker onmiddellijk in: de jongen heeft de leeftijd van haar zoon als hij er nog zou zijn. Er ontwikkelt zich een broeierige relatie tussen haar en de lookalike van haar zoon, de Franse Jean. De relatie doorkruist de plannen die Elena heeft om met haar vriend te gaan samenwonen. Ze raakt in de war. Bovendien meldt haar ex, de vader die haar zoontje uit het oog verloor, zich voor een gesprek. Dat gesprek behoort tot een van de indrukwekkendste scènes in Madre.
Blikken en gebeurtenissen
Het knappe aan Madre is dat de film niets voor de kijker invult. Die moet zijn eigen verbeeldingskracht aanspreken. Blikken en gebeurtenissen moeten daarbij helpen. Tot twee keer aan toe herbeleeft Elena de traumatische ervaring van het telefoongesprek met haar 6-jarige zoon. Het vraagt veel van het acteertalent van Marta Nieto om de gevoelens en de innerlijke strijd van Elena weer te geven. Maar de actrice slaagt met vlag en wimpel.
Ook het spel van de overige acteurs zorgen ervoor dat een aantal onwaarschijnlijkheden in de film voor lief worden genomen. Marta Nieto ziet er bijvoorbeeld veel jonger uit dan de moeder van puber van Jean, die duidelijk wel een oudere vrouw is. Terwijl ze dezelfde leeftijd hebben. De kijker snapt dat Elena geïntrigeerd raakt door Jean maar nergens maakt de film verklaarbaar waarom een 16-jarige jongen naar een vrouw trekt die even oud is als zijn moeder.
Geen klip-en-klaar einde
Toch blijven we tot het einde van Madre geboeid kijken, in spanning hoe de afloop zal zijn. Verwacht echter geen klip-en-klaar einde want opnieuw vraagt Rodrigo Sorogoyen inlevingsvermogen van zijn publiek. Wie daarover beschikt, wacht een bijzondere filmervaring.
Meer lezen over film? Klik dan hier
Recente reacties