Tot 14 december zijn de vliegtuigen richting Katowice extra vol. Zoals De Telegraaf al meldde, gaan de meeste Kabinet- en Kamerleden met het vliegtuig naar de klimaattop die daar wordt gehouden. De dertien uur dat dit vanuit Nederland kost per spoor is voor niemand een reële optie. Niet erg klimaatvriendelijk…Zelf is de trein mijn favoriete vervoermiddel.
Wereldreis naar Arnhem
Vroeger waren de trein en de bus vaak de enige mogelijkheid om van A naar B te komen. In mijn jeugd hadden mijn ouders geen auto en ik herinner me nog goed hoe ik als 9-jarige met de trein naar mijn oma ging. In mijn eentje leek dat een wereldreis. Mijn moeder zette me dan in Gorinchem op de trein, waarbij ze gelijk de conducteur aansprak. Of die me in de gaten wilde houden bij het overstappen in Geldermalsen. Zelf lette ik ook goed op en ik stond dan ook al bij de deur te wachten voordat we er stopte. Gelukkig wist de conducteur precies waar de trein naar Arnhem stond en daar stapte ik dan ook in. In Arnhem wachtte mijn oma me op en namen we samen de bus naar Velp waar ze woonde.
7 dagen bijna voor niets met de trein
Als journalist had ik vaak afspraken in de Randstad. Geen haar op mijn hoofd dacht er dan aan met de auto te gaan: het risico dat je in een file terecht kwam was veel te groot! Daarom had ik in die tijd een kortingskaart waarmee ik bijvoorbeeld naar Utrecht of Amsterdam treinde om daarna lopend of per bus of tram naar het adres van mijn afspraak te gaan. Tegenwoordig heb ik een 60+ voordeelkaart. Tegen een geringe vergoeding kan ik daarmee 7 dagen per jaar naar elke bestemming in Nederland reizen. Buiten de spitsuren, dat wel, maar meestal is dat geen enkel probleem. En moet ik toch een keer vroeg weg, dan kies ik er vaak voor tot 9 uur een kaartje te kopen en daarna mijn kortingkaart te gebruiken.
Interrailkaart maakt ook reizen in Europa goedkoper
Ook als ik met mijn man een stedentrip in nabijgelegen landen maak, gaan we meestal met de trein. Daarvoor hebben we beiden gratis een interrailkaart opgehaald aan de balie bij de NS. Zo kunnen we ook in andere Europese landen met korting reizen. Op die manier treinden we al naar Parijs, Berlijn, Düsseldorf, Antwerpen, Gent en Brussel maar namen we ook ooit de nachttrein naar Odense in Denemarken. Eerste klas! Een dure reis maar wel een die we nooit zullen vergeten. We hadden de beschikking over een eigen 2-persoons couchette met stapelbed en een eigen douchecabine met toilet. ’s Avonds kregen we een wijntje aangeboden en net voor aankomst in Odense werd een prima ontbijt geserveerd. Gaat mijn man voor zijn werk tegenwoordig naar Londen dan neemt hij ook de trein; geen wachttijden op de luchthaven en veel comfortabeler dan het vliegtuig. Vanuit station St. Pancras neemt hij de metro naar het hotel waar hij verblijft, goedkoper dan een dure taxi.
Eén keer per jaar met vliegtuig
Reizen met de trein is niet alleen comfortabeler maar, weten we inmiddels, ook duurzamer. Eigenlijk gaan wij nog maar één keer per jaar met het vliegtuig: als we in voor- of najaar naar Zuid Portugal of Zuid-Spanje gaan. We hebben wel gekeken hoe je er met de trein kan komen. Als je om ongeveer negen uur in Amsterdam vertrekt, kom je pas de volgende dag ’s middags om half drie in Malaga aan. Het is niet alleen lang maar ook duur. In december betaal je voor een enkele reis 293 euro plus 60 euro extra voor je nachtverblijf. In het hoogseizoen is het nóg duurder. Ondanks dat Spanje de meeste hogesnelheidslijnen van Europa heeft, is vliegen dan echt sneller en goedkoper!
Slogan NS afstoffen
Maar mochten wij naar Katowice willen, dan zouden we – in tegenstelling tot onze politici -zeker de trein kiezen. Misschien moeten we de slogan voor de bewindslieden afstoffen: ‘Waar zouden we zijn zonder de trein!’
Openingsfoto: Flickr.com/Bas Meijer
Recente reacties