Herinneringen ophalen aan 1974
‘Dat behang, die keukens, o die mode en de muziek, weet je nog? Kijk eens, net zo’n Renault als wij hadden staat er voor de deur van een rijtje eengezinshuizen geparkeerd.’ Samen met mijn man halen we na afloop van de filmvoorstelling Toen wij van de Duitsers verloren herinneringen op aan het jaar 1974.
En aan die bewuste dag, dat Oranje met iconen als Cruyff tóch de finale van het WK Voetbal verloor van Duitsland. Guido van Driel verwerkte zijn eigen herinneringen eerst in een beeldroman en nu met hulp van scenarioschrijver Bas Blokker in een film, begint op de dag dat heel voetbalminnend Nederland de kater aan het verwerken is.
Stierlijk verveeld
We zien in Hoe we van de Duitsers verloren hoe de jonge Jonas door de straten van de stadswijk zwerft, die stil en verlaten zijn in deze vakantieperiode. Daar loopt hij Daan tegen het lijf, die zich net als hij stierlijk verveelt. Samen gaan ze op zoek naar klasgenoot Karsten, die van Duitse komaf is. Hun zwerftocht brengt ze in die typisch Nederlandse rijtjeswoningen, de duinen waar ze ruziën over de gevonden aardewerk kom die Jonas graag wil toevoegen aan zijn ‘museumpje’ in de schuur van zijn tuin. Tegelijkertijd zoekt de politie daar naar de verdwenen Catootje, uit de klas van Jonas. En waarop hij stiekem verliefd is.
Jonas en Daan worden uitstekend gespeeld
Zonder dat we er erg in hebben, worden we meegenomen in de tijdmachine en leven we mee met de gebeurtenissen, de bezigheden van jongens, op de grens tussen kind en tiener in de jaren zeventig. Niet in het minst door het uitstekende spel van de jonge acteurs Rein Hoeke (Jonas) en Kylian de Pagter (Daan). Dat het allang geen 1974 meer is, dat Toen we van de Duitsers verloren zwart/wit is en dat wij zelf inmiddels een halve eeuw ouder zijn geworden; dát realiseer je je pas als de lichten in de zaal weer aangaan.
Toen we van de Duitsers verloren in de bioscoop zien
Een film, die je dus gewoon in de bioscoop moet zién om het te geloven. Om maar een van de hoofdrolspelers uit het toenmalige team van Oranje aan te halen.
Meer Kijk Eens lezen
Gelukkig zijn er mooie, leuke, goede en spannende Nederlandse films te over om naar te kijken. Zoals het bijzondere Sweet Dreams, dat de Nederlandse inzending is voor de komende Oscars. Pink Moon is ontroerend en is voer voor discussie. De Slag om de Schelde is een Nederlandse oorlogsfilm van Hollywoodallure. ‘Leonie, actrice en spionne’ is een intrigerend verhaal, bijzonder weergegeven door filmmaakster Annette Apon. En lachen mag met ‘Luizenmoeder, de film.’
Openingsfoto: Jonas (Rein Hoeke) en Daan (Kylian de Pagter) op avontuur op een zomerse dag. Foto: ©Boris Suyderhoud
Recente reacties