Tupperware; onze generatie is er groot mee geworden. In 2021 maakte het Amerikaanse bedrijf bekend dat de verkoop van hun producten in Nederland stopte. Dat betekende dus ook het einde van de welbekende Tupperware-party. Twee jaar later is een dreigend faillissement echter voorlopig afgewend. En ook in Nederland is het weer mogelijk om tupperware aan te schaffen, zij het zonder party. Brigitte Leferink vertelt wat haar zo aan Tupperware bindt.
Broodtrommel van Tupperware doet al halve eeuw dienst
Twee jaar geleden dreigde huishoudens met producten van Tupperware uit te sterven. Daarmee dreigde een icoon onder de huishoudelijke producten waar hele generaties mee groot zijn geworden te verdwijnen. Mijn moeder heeft een plastic broodtrommel van het in 1946 in Amerika ontwikkelde merk. Die broodtrommel doet al meer dan 50 jaar dienst, schat ik in. In ieder geval zo lang als ik me kan herinneren. Tupperwarebakjes om etenswaren in goed te houden, waren voor haar generatie net zoiets als de Ikeaschaaltjes voor mijn generatie. Onontbeerlijk in een huishouden (met kinderen).
Gouden vondst verkoopagente Brownie Wise
Tupperware kon je tot nog niet zo lang geleden alleen kopen via een zogenaamde Tupperwareparty. Een gouden vondst van verkoopagente Brownie Wise, die Earl Tupper’s producten na de oorlog aan de vrouw bracht. Ik vond het altijd een beetje een truttig concept. Met een stel (huis)vrouwen in een kring bij iemand thuis je voor laten lichten over de superhandige producten. De mevrouw (en een enkele heer) die de producten aanprijst heet een consulent. Toch ben ik jaren geleden gezwicht. Ik weet niet meer wie me ervoor uitnodigde, maar ik vond dat ik geen nee kon zeggen. Eindelijk eens wat orde in een rommelige (koel)kast aanbrengen sprak me ook wel aan.
Potopener beste uitvinding ooit
Mijn score was onder andere een litermaat (doet nog steeds bijna dagelijks dienst), een slabowl (onderdelen ervan verdwenen op onverklaarbare wijze tijdens de vele verhuizingen) en een citruspers-eischeider-rasp-opvangbakje (wordt erg weinig gebruikt, nog als nieuw). Als cadeau kreeg ik een oranje rubberen lapje waarmee je gegarandeerd elke pot open krijgt. Nooit meer een pot onder heet water houden. Nooit meer een deuk in de deksel hoeven slaan. De potopener van Tupperware is de beste uitvinding ooit.
Wat doe ik zonder ‘boyfriend’?
In 2019 was mijn fantastische potopener aan zijn eind. Tupperware geeft levenslang garantie maar het lapje was niet te koop, het was alleen als cadeau weggegeven.
Blinde paniek in huize Leferink. En wat doe je dan? Een hulpvraag op Facebook. Wie o wie kan me aan zo’n potopener helpen? Dat leverde veel reacties op variërend van ‘Als iemand er nog één heeft, mijn man heeft die van mij weggegooid’ tot tips als ‘krachttraining?’ en een apparaat dat in Duitsland een Sieger Twist heet. In Australia blijken ze de potopener ‘The boyfriend’ te noemen. Gelukkig reageerde een oud-collega met een goed bericht ‘Als echte tuppertut heb ik die nog wel’. Ik kan de komende 25 jaar vooruit.
Wie zoekt, vindt weer Tupperware
Ondanks dat Tupperware twee jaar geleden in Nederland stopte, zijn veel van de producten (zelfs zoiets als de potopener) nog steeds via internet of andere aanbieders te koop. En misschien krijgt de doorstart van Tupperware nu de wind mee. Wat mij betreft: de levenslange garantie is natuurlijk erg duurzaam. De keerzijde is dat je je leven lang met hetzelfde zit opgescheept. De producten die ik heb stammen nog uit het oranje tijdperk. Het vloekt met mijn rode keuken. Maar ja, zo lang het nog goed is, wordt hier niks vervangen. En mocht ik ooit behoefte hebben aan een stapel originele bewaarbakjes, dan kan ik weer bij Tupperware zelf terecht. Of ik kijk de mensen van wie ik eens een vakantiehuis huurde vriendelijk aan. Zij hadden meer dan honderd bakjes, in alle soorten en maten.
Meer verrassend alledaags nieuws
Brigitte Leferink schrijft vaker over alledaagse dingen die haar bezighouden. Zoals over vogels lokken naar haar balkon, haar fascinatie voor (oude) begraafplaatsen en over wat je het best kunt aantrekken tijdens het thuiswerken. Wie dezelfde liefde koestert voor alledaags ontwerp kan in het Limburgs museum The Cube na het corona-tijdperk zijn hart ophalen.
Openingsfoto: Nacho Rascón/Flickr.com
Recente reacties