Google ‘SIRE’ en ‘vijftigers’ en je krijgt een reeks verontwaardigde reacties op de nieuwste campagne die onze generatie uit zijn leunstoel moet krijgen. En terecht! Want als we daar al zitten, dan zijn we aan het uitpuffen van het werken, het sporten, vrijwilligerswerk of de zorg voor naasten. Het is duidelijk: de nieuwste SIRE-campagne is gericht aan het verkeerde adres.

Langs de zijlijn…

‘Je bent nooit te oud om te leven’, is de titel van de laatste campagne van De Stichting Ideële Reclame. Bedoeld om maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht te brengen van beleidsmakers en opinievormers, zoals ze zelf zeggen. Maar deze campagne is duidelijk gericht op vijftig- liever gezegd zestigplussers. Die zouden zich teveel langs de zijlijn opstellen. Terwijl er zoveel leuke dingen zijn te doen….

Salsa-cursus?

Allereerst werken de meeste vijftigers nog volop. En bijna de helft van de zestigers inmiddels ook. In tegenstelling tot veel landen om ons heen zelfs tot hun 67ste.  En de waarheid is dat de meesten dan ook écht aan hun pensioen toe zijn. En of hun eerste behoefte dan zoals de SIRE-campagne hoopt een salsa-cursus is….

De campagne waarover veel ophef is ontstaan.

Levenservaring wordt te weinig gewaardeerd

De man in een leunstoel in de SIRE-campagne is het slachtoffer van beeldvorming. En die heerst vooral bij vijftig-minners. Want het is waar dat we als 50-, 60-plussers nog heel veel kunnen. Dat we iets extra’s kunnen toevoegen aan de maatschappij met onze levenservaring. Alleen wordt dat nog lang niet altijd als zodanig gewaardeerd. Zoals sociaal cultuur antropoloog Jolanda Lindenberg op de website van Leyden University on Vitality and Aging in een reactie constateert.

SIRE-campagne had meer kunnen bereiken

Bij het ideale voetbalteam worden ook ‘seniors’ gezocht, omdat die -al is het in de kleedkamer- de jonkies op sleeptouw kunnen nemen. In het bedrijfsleven wisten werkgevers echter tot voor kort nog niet hoe snel ze van oude, dure krachten moesten afkomen. De campagne van SIRE had meer kunnen bereiken als er bijvoorbeeld ouderen in een politiek debat waren getoond, stelt Jolanda Lindenberg. Of zoals in mijn eigen woonwijk het initiatief van ouderen om een energiecollectief op te richten.

Blij in leunstoel

Nee, we zijn nog niet te oud om zelf ook nog iets te leren. En het is goed als we niet stilstaan en onze nieuwsgierigheid naar ontwikkelingen koesteren. In beweging blijven, geestelijk en lichamelijk. Dat kost energie, en ja, de waarheid is dat die voorraad op latere leeftijd wel wat sneller uitgeput raakt. Zo denk ik dat de man uit de SIRE-campagne na een uur salsa-dansen blij zal zijn als hij thuis weer in die leunstoel kan vallen…

Meer lezen

Laten we vooropstellen, dat het goed is dat SIRE regelmatig maatschappelijke onderwerpen aankaart. Ook al barst daarna de discussie los. Zoals bij die andere geruchtmakende campagne uit 2017 waarin werd gepleit om jongens vooral jongens te laten blijven. Bij de ondersteunende organisaties van de huidige campagne zag ik Oud Geleerd Jong Gedaan staan. De stichting, die inmiddels al meer dan 10 jaar bestaat, laat studenten hun kennis delen met nieuwsgierige ouderen (en die zijn er dus genoeg).

Openingsfoto: Beeld uit de SIRE-campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’.