Elke week geven we op Meerdanvijftig.nl een tip om naar te kijken. Nee, Hollywood-regisseur Ridley Scott houdt zich met zijn film ‘Napoleon’ niet helemaal aan de historische feiten maar daarvoor in de plaats krijg je een ouderwetse filmervaring cadeau. Die vooral tot zijn recht komt in de bioscoop.
Een leger mensen voor verfilming van leger…
Regisseur Ridley Scott (85) trok niet de digitale trukendoos open voor de verfilming van de oorlogsscenes in Napoleon. Normaal is het al verbazingwekkend te zien hoeveel mensen er betrokken zijn bij het maken van een film. Nu kijken we minutenlang naar de aftiteling. ‘Een leger mensen nodig om een leger op het doek te krijgen,’ denk ik erbij. Ik blijf geduldig zitten tot de laatste namen over het doek glijden, omdat ik nieuwsgierig ben naar de gekozen muziek. Daardoor zie ik dat de film ook nog een Nederlands tintje heeft: Het Barok Orkest heeft een bescheiden bijdrage geleverd.
Joaquin Phoenix of Napoleon?
In de eerste scène van Ridley’s opus begeleidt een Franse chanson Marie-Antoinette naar het schavot waar de guillotine wacht. In het publiek, staat de jonge officier Napoleon Bonaparte. Die wordt met verve gespeeld door steracteur Joaquin Phoenix. Ik herinner me hem uit de film ‘Her’ en ‘the Joker’. Altijd lastig om een bestaand personage te spelen. Ik wil er wel in meegaan maar mijn filmgezel, manlief, vindt dat hij naar Joaquin Phoenix kijkt.
Napoleon en Joséphine
De rode draad in de film is Napoleons obsessieve liefde voor Joséphine de Beaharnais (Vanessa Kirby) maar denk nu niet dat we hier naar een romantische versie van Napoleon kijken. De scènes bij Napoleon thuis zijn een van de weinige rustpunten in de film waarin Ridley van de ene oorlogsscène naar de ander trekt met zijn leger cameramannen.
Snuivende paarden, rennende mannen, vurende kanonnen zoals de regisseur het voor zich ziet tijdens de verdrijving van de Engelsen uit Toulon, de slag bij Austerlitz, bij Borodino en uiteindelijk bij Waterloo. In alle gruwelijkheid is de slachtpartij waaraan wij in de provincie Utrecht nog de ‘pyramide’ van Austerlitz als monument danken, het mooist in beeld gebracht. Maar de kijker moet wel tegen bloederige taferelen kunnen. Vooral bij de scene waarin Napoleon bij Toulon de kogel uit zijn gesneuvelde paard peutert.
Napoleon film voor onze generatie
Ridley Scotts spektakel is echt iets voor liefhebbers van Warcraft, spelers van Risk of fans van Ridley’s eerdere film Gladiator. Geschiedenisliefhebbers zullen moeite hebben met de Amerikaanse interpretatie van het leven van Napoleon. En dan heb ik het nog niet over Fransen die Engels spreken. ‘Pour la patrie’ klinkt toch anders dan ‘For the homeland.’
Met alle mitsen en maren hebben mijn man en ik toch een leuke filmmiddag beleefd. ‘Een film voor onze generatie,’ beschrijft hij Napoleon. Want over de film over een andere koning, Aquaman and the lost kingdom, waarvan we een preview zagen met veel lawaai en filmeffecten zegt mijn man: “Die hoef ik niet te zien. Maar dat zal de generatiekloof wel zijn!’
Meer lezen over film
Napoleon hoort in het rijtje groots opgezette, Hollywoodfilms, zoals we het afgelopen jaar Avatar, the way of water, Babylon en Oppenheimer beschreven. Meer lezen over andere films? Klik dan hier.
Openingsfoto: © CTMG-Inc-All-Rights-Reserved
Recente reacties