Winkelend in Zutphen valt ons oog op de deuropening van een vestiging van Ter Horst&Van Geel, een  modeketen met 11 vestigingen in Nederland. Daar staat een groot bord voor collega Stien uit Zevenaar, die gisteren 65 jaar is geworden. Een prestatie in de modebranche die de ene uitstelling van betaling na het andere faillissement meemaakt.

Te oud en te duur

In modewinkels draait het niet alleen om hip en trendy maar ook om jong en dus goedkoop personeel. Bij de bijeenkomst voor werklozen vorige week in Hoofddorp, klaagde een 60-jarige verkoopster dat ze in de retail geen baan meer kon vinden, omdat ze  nooit ‘in het profiel’ van de vacature paste. Kortom te oud en te duur voor het vak.

Uitstraling en vakbekwaamheid

Nog negen maanden, dan gaat Stien met pensioen en wordt ze natuurlijk vervangen door een jonge blom? “Nee hoor, dat is geen vanzelfsprekendheid,” aldus de assistant-bedrijfsleidster van Ter Horst & Van Geel in Zutphen. “We streven naar een afspiegeling van ons klantenbestand, en dat varieert van 25 tot de leeftijd van Stien. Wij vinden uitstraling en vakbekwaamheid belangrijker dan leeftijd. Al onze verkoopsters zijn ook personal shoppers.”

Tranen in de ogen

Vanochtend kreeg Stien met de mooie zwarte krullen tranen in de ogen toen ze bij de winkel aankwam. Zo verrast was ze bij het zien van het bord. “Ja, er zijn collega’s geweest die blij waren op hun 60ste te stoppen maar ik vind het werk hartstikke leuk. Voel me zeker niet te oud. Ik adviseer oudere én jonge klanten,” vertelt de ervaren verkoopster die al zo’n 18 jaar werkt voor Ter Horst& Van Geel.

“Ik koop zelfs voor kleindochter”

Stien heeft ook 2 dochters, zegt ze tegen jongere klanten.  “Die zijn overigens al 47 en 45 jaar oud. Maar ik neem ook kleding voor mijn kleindochter mee, hoor. Als oma het heeft uitgekozen, is het altijd goed, wordt er gezegd. Ik hoef het nooit te ruilen.”