Ooit was ik een verstokte automobilist maar sinds een aantal jaren heb ik het plezier ontdekt om -buiten de spits- met de trein te reizen. Het vervoer op het spoor is booming en daardoor wordt er fors geïnvesteerd. Nieuwe treinstations maar ook oude in combinatie met nieuw zijn architectonische pareltjes. En een lust voor het oog van de passagiers, voor zover die zich niet naar het perron te hoeven te haasten.

Keuze van Kees

Elke maand kiest Kees Rooze foto’s uit zijn werk, speciaal om meerdanvijftigers te inspireren. Zo koos hij de afgelopen maanden poorten, antieke auto’s en het strand als thema. Deze keer waren treinstations voor hem een reis waard.

In station bediend door obers

Bij stations denk ik aan reizen en vooral de daarbij behorende reiskoorts. Niet alleen ‘kom ik wel op tijd?’ maar ook ‘heb ik alles bij me? Tijdens mijn schooltijd kwam ik regelmatig op het Amsterdamse Amstelstation. Niet om te reizen maar voor een kop koffie en een broodje. Tegenwoordig vind je op de stations alle variaties in fastfood. Maar in mijn tijd was er maar één restaurant in het Amstelstation. En daar werden de gasten bediend door obers in zwarte pantalons met witte overhemden. Wij scholieren brachten onze schoolpauze rustig door met één kopje koffie, want veel geld hadden we niet. Waarschijnlijk tot grote ergernis van de obers.

 

Treinstations vastgelegd met de camera

Ondanks dat ik nu alleen op het station kom als vertrek- of aankomstpunt, probeer ik om me heen te kijken en zo heb ik heel wat stations inmiddels met de camera vastgelegd.

De spoorwegkathedraal in Antwerpen

Ik houd van stations die zich onderscheiden van andere stations. Het Centraal Station in Antwerpen is een prachtige combinatie van oud en nieuw. Ik ben blij dat het prachtige gebouw behouden is. Niet voor niets wordt dit treinstation in de volksmond ook wel de Spoorwegkathedraal genoemd. Toch is men er door het maken van diverse verdiepingen in geslaagd een modern station van de ‘kathedraal’ te maken voor doorgaande treinen. Vroeger was het Antwerpense Centraal een zogenaamd kopstation, waar treinen eindigden of startten met hun reis.

Hauptbahnhof Berlin anno 2006

Een hypermodern station met veel glas en daar houd ik van. Het Hauptbahnhof Berlin  is daarom licht en het straalt gezelligheid uit door de vele winkels en bestaat ook uit meerdere verdiepingen. Dit station is een volledig nieuw gebouw. Representatief voor een grote stad als Berlijn.

Pronkstuk van Calatrava in Luik

Een prachtig ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava, over wiens werk Meerdanvijftig.nl al eerder heeft geschreven. Het Luikse treinstation heeft een overkapping van 160 meter lang en 35 meter hoog. Lang voor het station opgeleverd was, reden wij met de auto langs het in aanbouw zijnde gebouw. Ik wist toen al dat ik er een keertje foto’s wilde maken. Zo indrukwekkend is het gebouw. Niet in de laatste plaats door het lijnenspel van de constructie.

Rotterdam CS in stijl met de stad

Futuristisch doet dit treinstation aan met zijn strakke glimmende gevel en de moderne van veel glas voorziene gebouwen op de achtergrond. Ik heb geprobeerd juist het strakke element van het Centraal Station Rotterdam vast te leggen. Het ontwerp past helemaal bij de skyline van Rotterdam. Dit station voldoet aan alle eisen voor snelle internationale treinen net als de andere treinstations van Antwerpen, Berlijn en Luik. Nu nog wachten op de aankomst van de Eurostar naar Londen, die helaas weer een paar jaar is uitgesteld.