De straten in het Gelderse Zutphen ogen na de introductie van het ‘winkelen of afspraak’ een stuk gezelliger dan in de weken van ‘click&collect’ . Waren de winkels toen overwegend donker met hooguit een door een tafel en dispenser met ontsmetting gebarricadeerde deuropening, nu staan de rekken met schoenen en kleding weer buiten en kan er buiten voorzichtig worden gestruind door jurkjes en shirts. Het is dan ook gezellig druk in het centrum ook al hoeft de corona-politie nog lang niet in te grijpen deze zaterdag.
Aarzelen om te winkelen op afspraak
Zelf aarzel ik nog om een afspraak te maken in een winkel. Ook al staat nieuwe lingerie (niet alleen door het enthousiasmerend artikel van Marlies Mielekamp vorige week) hoog op mijn verlanglijstje.
Natuurlijk kan ik nieuwe slips en beha’s ook online bestellen maar ik vind het een te groot risico en gedoe als iets niet past en je het weer moet terug sturen. Bovendien vind ik winkelen leuk en loop ik liever langs rekken en bakken om iets te zoeken en daarna gericht te passen. Daarna afrekenen en blij met pakje of zakje de winkel uit. Dat gevoel mist te enenmale als een onderbetaalde bezorger het óf snel in je handen drukt bij de deur of zelfs voor de deur deponeert zodra hij een teken van leven ontwaart.
Steun de middenstand
Waar ik ook kom, overal verschijnen inmiddels dichtgeplakte etalages van verdwenen winkels. Ik voel het moment naderen dat elke stad een leeggebloed stadshart heeft. Dus steun ik de middenstand en het milieu en ga zelf al dan niet met openbaar vervoer naar winkels en markten. En dat kan nu weer…op afspraak.
10 minuten bij Blokker
“Ik wil wel maar ik voel de druk om dan ook iets te moeten kopen,” verzucht een vriendin. En we stellen ons meteen voor, hoe verkopers en verkoopsters achter de toonbank ons met argusogen volgen in de hoop dat we met een aankoop naar de kassa komen. Mijn vriendin boekte uiteindelijk 10 minuten winkelen op afspraak bij Blokker voor een stel nieuwe theeglazen. “Na 5 minuten wordt je gewaarschuwd en dan krijg je nog een signaal dat je 3 minuten hebt om naar de kassa te komen”, legt ze uit. Maar de keuzestress werd vooral veroorzaakt door het kiezen van het moment waarop ze haar 10 minuten zou boeken. Want ga je ’s morgens of ’s middags en hoe komt dat uit met je andere plannen…?
Half uur winkelen op afspraak werd een uur
Op Instagram krijg ik als @stellaruisch5050 dan ook reacties van mensen die toch liever wachten tot winkelen weer normaal kan. Tennismaatje Ellen Somers reageert echter helemaal blij op mijn Facebookvraag hoe mensen winkelen op afspraak vinden. “Wij konden een half uur boeken bij tuincentrum Buitenhof in Almere en uiteindelijk konden we een uur blijven. Waardoor we geslaagd zijn voor een tuintafelset!”, vertelt ze enthousiast.
Geen druk om te kopen
Want zo streng als bij Blokker zijn winkeliers in andere branches niet. Bij modehuis Blok in Amsterdam-Buitenveldert pakken ze het praktisch aan. “Maatgevend is of we de nodige afstand kunnen garanderen. Maar we jagen iemand niet weg die nog even bezig is, terwijl de volgende klant al binnenkomt”, zegt Anne Marije Sparnaaij geruststellend. “En wat betreft die druk om te kopen….We hebben liever dat iemand weggaat zonder iets te hebben aangeschaft dan dat de klant iets koopt dat hij in de kast hangt waar het nooit meer uitkomt.”
Blij dat de winkeldeuren weer open kunnen
Klantenbinding op de lange termijn is het doel van Modehuis Blok. Klanten of kijkers krijgen allemaal een kop koffie met lekkers erbij en bij vertrek deze dagen een bloesemtak. Zo blij zijn de 85 personeelsleden dat de winkeldeuren in Uithoorn en Amsterdam weer open kunnen.
“Vanaf volgende week hebben we een digitale agenda en dan kunnen mensen zien hoe druk het is,” vertelt Anne Marije Sparnaaij van Modehuis Blok in Amsterdam-Buitenveldert. Een beetje jammer vindt ze dat wel. “Want nu bellen mensen en heb ik een gesprek met ze. Waardoor ik veel beter weet waarmee ik ze van dienst kan zijn.”
Recente reacties