Elke week geven we op Meerdanvijftig.nl een tip om naar te kijken. Sinds deze week draait The last showgirl in de bioscoop. Een verhaal over het leven achter de glitter&glamour van de shows in Las Vegas, voor, door en over vrouwen. Met een ontwapenende rol voor de voormalige sexbom Pamela Anderson.
De teloorgang van het showballet
The Last Showgirl speelt begin deze eeuw als het Cirque de Soleil en soortgelijke acrobatisch vermaak de podia van de casino’s en theaters in de Amerikaanse gokstad Las Vegas verovert. Ze verdringen de showballets, die geënt zijn op het succes van de Franse cancan in Parijs. De eigenaar van het theater waar Shelly Gardner (Pamela Anderson) al 30 jaar optreedt, kondigt aan met de nieuwe hype te willen meegaan. En dus stopt het programma ‘Le razzle dazzle’.
Middelpunt van de belangstelling
Lichte paniek breekt uit bij de danseressen uit het showballet. Want Amerika, dus geen sociaal vangnet. Wat nu? Shelly heeft zonder oog voor de toekomst gekozen voor haar carrière als showgirl en het plezier in het middelpunt van de schijnwerpers te staan. Daarvoor heeft een kortstondig huwelijk en dochter Hannah (Billie Lourd) moeten wijken.
Op het hoogtepunt van haar internationale roem in de televisieserie Baywatch in de jaren negentig, koos Pamela Anderson nog voor een borstvergroting om haar status als seksbom te bevestigen. Maar in The last showgirl steekt de actrice als Shelly haar 57 jaar niet onder stoelen of banken.
Vrouw op leeftijd
Make-up erop, make-up eraf. We zien Pamela Anderson in The Last Showgirl regelmatig een metamorfose ondergaan. Van vrouw op leeftijd, die troost zoekt in de drank met oud-collega Annette (Jamie Lee Curtis). De laatste heeft al jaren geleden de strijd met de jongere generatie opgegeven. In de kleedkamer verandert Pamela tot de eerste onder haar collega’s maar haar troon wankelt. Nooit eerder bij stil gestaan, dat zo’n hoofdtooi, de bustières vol strass, de veren en capes soms bij elkaar wel 65 kilo kunnen wegen. Een prestatie om dan nog met lichaamsdelen te kunnen zwieren en zwaaien. Ook al is het voor een steeds kleiner publiek.
‘The Last Showgirl’ prima moeder-dochteruitje
Daaronder studerende dochter Hannah die voor één keer op een uitnodiging in gaat om haar moeder te zien. Tot een toenadering leidt het niet. Na afloop onderstreept Hannah het verval nog eens door zich hardop af te vragen of haar moeder zich voor deze ‘blotetietenshow’ heeft verwaarloosd. Die confrontatie tussen de oudere en de jongere generatie geeft de peper en zout die The Last Showgirl wel nodig heeft. Gia Coppola, kleindochter van Francis Ford Coppola heeft maar een ouderwetse filmlengte van1 uur en 38 minuten nodig om het verhaal te vertellen. Een prima uitje voor moeders en volwassen dochters om de eigen keuzes over werk en opvoeding samen onder de loep te nemen.
Meer lezen
Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag in 2021 gaf Brigitte Leferink haar lijstje van meest aansprekende films over vrouwen. In de afgelopen jaren zijn vrouwen steeds vaker de inhoud van films gaan bepalen. Niet alleen voor de camera, zoals Cate Blanchett in Tár of in de Braziliaanse Oscar-film I’m still here . Maar ook erachter. Denk aan onze eigen Halina Reijn en Carice van Houten, die voor de Nederlandse televisie Red Light maakten.
Recente reacties