Elke week geven we op Meerdanvijftig.nl in de rubriek Kijk Eens! een tip aan onze lezers om op het scherm naar te kijken. Zoals de Franse film die net in première is gegaan Police.

Geen rechttoe rechtaan film

De nieuwste film van de Franse regisseur Anne Fontaine heet eenvoudig weg Police. Wie verwacht comfortabel achterover te leunen bij een rechttoe rechtaan film met als rode draad ‘wie is de dader?’ komt bedrogen uit. Het lijkt een eenvoudig klusje om de marechaussee te helpen; drie politieagenten die ieder om hun eigen reden hun vinger opsteken om na de dienst een uitgezette asielzoeker naar het vliegveld te transporteren. Het mondt uit in een kilometerslange worsteling met hun geweten.

Police was bedoeld als de openingsfilm van het Franse filmfestival Le Tapis Rouge. Door de corona-maatregelen is het filmfestival dat de schijnwerpers richt op de Franse film echter uitgesteld tot volgende week, 10 december. En is de film al in première gegaan. Nieuwsgierig als we waren, wilden we bij Meerdanvijftig.nl wel weten wat de acteurs Omar Sy en Virginie Efira aantrok in de film van Anne Fontaine.

Drie vakmensen

Omar Sy kennen we als de eerste donkere acteur die een César, de Franse Oscar, won voor zijn rol in de kaskraker Les Intouchables. En er is inmiddels geen actrice van naam meer te bedenken waarmee Virginie Efira is vergeleken, van Julia Roberts tot Cameron Diaz. Wij kennen haar onder meer van haar rol als de jonge vrouw, wiens echtgenoot het heeft voorzien op Isabelle Huppert in de laatste film van Paul Verhoeven, Elle. Ook de filmmaakster is voor filmfans geen onbeschreven blad. Anne Fontaine schreef het script én regisseerde de film ‘Coco avant Chanel’ en ‘Entres ses mains’ voordat ze Police ter hand nam. Kortom drie vakmensen die ook buiten de grenzen van de Franse cinéma bekend zijn.

Virginie Efira krijgt in Police met asielzoeker uit Tadzjikistan te doen.

Lot asielzoeker

Police blijkt een film te zijn die je óf heel goed óf heel slecht vindt, blijkt uit de recensies waar we al stiekem een blik op hebben geworpen voordat we gingen kijken. Een krappe half uur stelt de film ons ook op de proef met scènes die zich herhalen maar dan gezien vanuit het gezichtspunt van een ander. Alleen bieden die weinig andere inzichten aan de kijker. Interessant wordt het pas als het drietal politieagenten vertrekken en Virginie Efira (die in de film ook Virginie heet) de enveloppe openmaakt met het dossier van de asielzoeker die geboeid naast haar in de auto zit. Daaruit wordt duidelijk wat de Tadzjiek die geen woord Frans spreekt mogelijk terug in zijn land te wachten staat. Zijn lot ligt vanaf dat moment in de handen van de drie agenten in de auto.

Kinderopvangtoeslagen

“Onwillekeurig moest ik meteen aan de affaire denken met de kinderopvangtoeslagen,” zegt de vriendin waarmee ik samen naar Police heb gekeken, als we de film nabeschouwen. “Moet je als ambtenaar gewoon je dienstopdracht uitvoeren of volg je je eigen geweten? Wat doe je als je weet wat de gevolgen van je werk kunnen zijn?” En zo blijkt Police misschien niet de zintuigen te strelen maar zeker het brein te prikkelen. En is dat ook geen criterium voor een geslaagde film?

Police wordt in Nederland uitgebracht door Cherry Pickers.

Tapis Rouge en…

Meer weten over Tapis Rouge? Karin de Lange nam al eerder het programma van het Franse filmfestival door. Virginie Efira speelde ook een rol in Sibyl, die dit jaar in de bioscoop te zien was. Buiten de bioscoop zijn er natuurlijk ook de Kijk eens!-tips van afgelopen weken, zoals The Crown, de documentaires van IDFA.nl en de Netflix-serie Ratched.