Deze week nu eens geen kijk- maar een luister eens! Omdat er veel spannende en interessante podcasts worden gemaakt, die u niet mag missen. Zoals de zoektocht naar baby Sarah die Rob Timmerman uit de Middellandse Zee opviste. Samen met Laura Stek maakte hij daar voor de VPRO een schokkend maar ook boeiend verhaal van in 6 afleveringen: Waar is baby Sarah? Karin de Lange luisterde en huiverde.

Een verhaal met onverwachte wendingen

Onder het naaiwerk aan mijn sjaal luisterde ik de podcast Waar is Sara? Ik bewonderde de durf van reddingswerker Rob Timmerman die op de Middellandse Zee drenkelingen redt uit de gammele bootjes waarmee immigranten de oversteek proberen te maken. Samen met Laura Stek maakte hij een podcast van 6 afleveringen over zijn zoektocht. Een verhaal met onverwachte wendingen. Een artikel in de krant over de podcast-serie wekte mijn nieuwsgierigheid. Wat beweegt iemand om reddingswerk te gaan doen? En hoe vergaat het de mensen als ze eenmaal aan land komen? Het komt allemaal aan de orde in de zoektocht naar dat ene baby’tje, dat Rob letterlijk in zijn armen kreeg geworpen.

Sarah

Zeven jaar geleden tijdens één van zijn eerste reddingstochten kreeg Rob Timmerman een bundeltje toegeworpen. “Bagage”, dacht hij. Daarom wilde hij het weggooien. Net op tijd zag hij dat het een baby’tje was. Sarah heette ze en was net een paar weken oud. Het beeld bleef hem bij. Later vroeg hij zich regelmatig af waar ze zou zijn en hoe het haar verging. Had de tocht naar Europa haar een beter leven gegund in Europa? Ze werd het symbool van de vragen en twijfels die hij over zijn reddingswerk kreeg.

Rob

De helft van het jaar vaart Rob op reddingsschepen als de Seawatch 3, omdat hij niet alleen wilde horen hoe er mensen verdronken in gammele bootjes op weg waren naar Europa. Omdat hij ervaring had op zee, kon hij hulp bieden. Maar In 6 jaar tijd merkte hij hoe de houding tegenover zijn reddingswerk veranderde. Naast bewondering oogstte hij steeds meer afkeuring. Een verandering die zich ook steeds meer uitte in de politiek. Op zee is nu vaker sprake van push-backs; terug de zee in duwen, of pull-backs; terugbrengen naar de kust.

Géén hulp bieden is illegaal

De podcast Waar is Sarah? bestaat ook uit korte geluidsfragmenten die Rob maakte tijdens zijn werk. Je hoort de angst, de chaos en wanhoop. Rob zelf zegt daarover dat zo lang er geluid is, er hoop is. Dat de mensen in de bootjes zullen overleven. Want mensen die verdrinken maken geen geluid. Het reddingswerk is trouwens niet illegaal, zoals veel mensen denken. Het is net andersom: het is de internationale wet op zee dat er hulp moet worden geboden als een schip in nood is en er sprake is van drenkelingen. Tijdens zijn tochten luisteren we mee met de telefoongesprekken die hij heeft met Laura Stek. Op haar beurt houdt zij Rob op de hoogte van de zoektocht naar Sarah.

Achtergronden

In de podcast ‘Waar is Sarah?’ interviewt Laura vertegenwoordigers van de Verenigde Naties en wetenschappers.. Een Nigeriaanse die zelf als bootvluchteling aan kwam, werkt nu bij de organisatie Penelope die vrouwen uit handen van mensenhandelaren redt en zorgt dat ze niet in de prostitutie belanden. Zij vertelt over haar eigen overtocht en de gevaren maar ook over de route door de ‘eerste zee’, de Sahara, die veel slachtoffers maakt.

Tekst gaat verder onder de video.

Speurwerk

Het lijkt onbegonnen werk een baby vinden die tussen tienduizenden mensen aan land wordt gebracht. En dan na 7 jaar! Ze begonnen bij de arts die het baby’tje onderzocht bij aankomst. Daarna volgt er speurwerk in de administratie van alle immigranten. Laura en Rob krijgen hulp van een Italiaanse verslaggeefster die de ambtenaar vindt die Sarah heeft ingeschreven. Hoe het verder gaat en of ze baby Sarah vinden….Heet Sarah eigenlijk wel Sarah? Luister het zelf in de indrukwekkende podcast-serie Waar is Sarah? Te beluisteren via de app van NPO1 maar ook via de website van de VPRO.

Meer lezen

Nog niet eerder naar een podcast geluisterd? Karin de Lange legde het uit in ‘ontdek de wereld van de nieuwe radio.’ Stella Ruisch last het en is sindsdien verslingerd aan deze manier van luisteren, schreef ze op de drempel van 2021.

Openingsfoto: Mika Baumeister/Unsplash