Hoe fijn is het om even ‘uit je hoofd ’te zijn. Een hobby die handwerk vereist is dan fantastisch. Voor de een is het muziek maken, voor de ander is het breien. Op Meerdanvijftig.nl laten we de komende tijd in de rubriek ‘Tussen hoofd- en handwerk’ meerdere mensen over een aanstekelijke hobby aan het woord. Na zijn pensioen bij de marine bedacht Evert Prijs (70) wat hij nu wilde gaan doen. Door een krantenbericht herinnerde hij zich een hobby uit zijn jeugd: modelschepen bouwen. Zijn laatste uitdaging: het nabouwen van de Titanic, met originele details.

Het begon met vliegtuigen
De modelbouwhobby van Evert Prijs begon in zijn middelbare schooltijd. “We woonden onder de rook van Schiphol en mijn vader werkte er, dus het begon met vliegtuigmodellen bouwen,” vertelt Evert. “Mijn vader maakte een plank boven mijn bed en daar zette ik ze neer. Later kwam er een tweede plank en had ik zo’n dertig tot veertig nagebouwde vliegtuigjes.”
Dertien keer hetzelfde schip
Het duurde jaren voordat Evert weer met zijn hobby begon. “Een vriendin vertelde dat in de krant werd gevraagd of iemand vliegdekschip Karel Doorman wilde afbouwen. Zelf kwam de bouwer er niet meer uit,” legt Evert uit.
Dat trok ex-marineman Evert aan. Maar het had nogal wat voeten in aarde voordat het schip klaar was. “Die man had het model flink verknoeid. Ik heb er nog wat van weten te maken en ik zette dat op Facebook. Toen kwamen er veel reacties van oud marine collega’s die vroegen of ik ook een boot voor ze kon bouwen.”
Evert bouwde voor veel collega’s schepen waar ze zelf op gevaren hadden. Ook voor zichzelf bouwde hij die schepen. “Dat waren schepen vanaf de jaren ’50 tot de jaren ’70. Maar als je dertien keer hetzelfde schip bouwt, ben je daar wel een keer op uitgekeken. Modellen van marineschepen zijn trouwens heel specifiek. Er is in Nederland maar één bedrijfje dat het verkoopt. En dat is gevestigd in Hoorn in een garage van een gewoon huis. Toen ik in Noord-Holland woonde, ging ik daar geregeld op de koffie, tegenwoordig bestel ik via internet.”
Modelschepen bouwen is maanden werk
Er zijn twee soorten bouwmodellen: van plastic waarbij je het begin gewoon tegen elkaar plakt en van resin plastic. “Die laatste zijn duur en moeilijk te bewerken. Ook daarvan heb ik ooit een niet afgewerkt model gekregen. Die mijnheer had alles los geknipt en in bakjes gemikt. Toevallig had ik op zo’n schip gevaren en wist ik waar alles hoorde maar het was echt monnikenwerk,” vertelt Evert. Een boot bouwen is sowieso maanden werk. Evert: ‘Soms pak ik de spullen en zie ik het niet zitten. Dan ruim ik het meteen weer op. Je wil een schip niet verknoeien.”
En dan nog bustes
Daarnaast maakt Evert mini bustes van bekende en minder bekende personen van resin plastic. ‘Erg leuk om te doen, maar nog meer een precisiewerkje dan boten. Het moeilijkste is de gezichtsuitdrukking er goed op te schilderen.’

Een bijna museum-waardig schip
Evert heeft op twee fregatten gevaren die hij nog niet gebouwd heeft. “En één schip is helaas niet als model verkrijgbaar: bevoorradingsschip de Zuiderkruis. Daar hebben minder mensen op gevaren en dan is er niet veel vraag naar. Jammer maar de vraag bepaalt het aanbod.”
Hij heeft nu een ander project onder handen: het nabouwen van de Titanic. “Voor mijn 70e verjaardag kreeg ik geld. Voor 350 euro heb ik het schip gekocht. Het wordt 1.35 meter. De bouw ervan gaat járen duren. Maar waarschijnlijk koop ik ook het superdunne houtfineer en de koperen ornamenten om het schip zo echt mogelijk te maken. Dat kost dan ook weer 300 euro. Maar dan heb je wel een bijna museum-waardig schip,” besluit Evert.
Meer lezen
Eerder schreef Marlies in deze rubriek over haar eigen -nieuwe- hobby naast haar passie haken. Sinds kort doet ze ook aan glas fusing. En dan breide ze ook nog even een paar sokken tussendoor: een uitdaging.
Openingsfoto: Evert Prijs poseert bij zijn modelschepen. Alle beeld: ©Marlies Mielekamp