Voor het eerst een elektrische leaseauto van de baas en daarmee drie weken op vakantie. Een rondreis door Denemarken en Zuid-Zweden. Brigitte Leferink en haar vriend hadden van tevoren niet bedacht dat dat een uitdaging kon zijn. “We hadden het kunnen weten, want de eerste keer laden in Nederland bleek al niet vanzelf te gaan”, aldus Brigitte, die hieronder haar ervaringen in het over het algemeen toch milieubewuste Scandinavië schetst.
Geen laadpaal aan huis
Een milieubewust bedrijf wil dat zijn medewerkers elektrisch gaan rijden. Vanzelfsprekend, vonden we. Toch is het lastiger dan gedacht. Er zijn veel dingen waar je vooraf geen rekening mee kan houden. Het begint er al mee dat er geen laadpaal aan huis is. Logisch, als je op de 23ste verdieping woont. Wel een privé parkeerplek in de aanpalende parkeergarage, maar daar is geen laadpaal en voor zover we nu weten, gaat die er ook niet komen. De laadplek op straat is een betaalde parkeerplek en mag niet tussen 23.00 uur en 06.00 uur worden gebruikt. Raar, want juist ’s nachts is laden ideaal, je vermorst geen kostbare tijd en ’s nachts staat de auto toch stil. Laden moet dus overdag, een paar straten verder. Bij de eerste de beste snellader blijkt de bedrijfspas niet te werken. Dat begint al goed. Gelukkig wel bij een volgende laadpaal.
Op zoek naar een snellader
De volgende keer laden is op weg naar het oosten van het land. De laad-app verwijst ons naar een locatie middenin een woonwijk. Het blijkt een langzame straatlader. Uren voor een woonhuis wachten, dat gaat hem niet worden. Op zoek naar een snellader.
De vakantiereis moet zorgvuldig worden gepland, dat is ons inmiddels duidelijk. Laden in het buitenland is niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Bovendien is de actieradius van de batterij beperkt tot ruim 300 kilometer. Dat betekent meer stops dan we gewend zijn en dus extra reistijd. Goed opletten dat je stopt bij een snellaad-station want we willen niet dezelfde fout maken als eerder. Met zo’n verkeerde afslag verlies je kostbare capaciteit en als je strandt, komt er geen wegenwacht met een extra batterij.
Bellen met de hulplijn van de laadpaal
Helaas gaat het op vakantie al bij de tweede keer laden mis. De laadpaal houdt er om onduidelijke redenen na een paar minuten mee op en de stekker is niet meer uit de auto te krijgen. Niet door veel wrikken, niet door alle knopjes indrukken waarvan je denkt dat ze wat zouden kunnen oplossen en ook niet met behulp van de deskundige blik van een eigenaar van een soortgelijke elektrische auto. Helaas ontbreekt in onze auto het handige palletje dat in het nieuwere model wel zit en waarmee je de stekker vanuit de kofferbak kunt loskoppelen. Na een kwartier gepruts is de enige oplossing bellen met de hulplijn van de laadpaal. Gelukkig kan de paal op afstand uitgeschakeld worden, maar dan hebben we nog geen nieuwe stroom. Die vinden we aan de overkant van de snelweg, in Duitsland een omweg van zo’n dertig kilometer. We worden er knap chagrijnig van.
Alleen op de elektrisch wereld
In de drie weken vakantie overkomt het ons nog een keer dat het laden niet goed gaat, maar de andere keren lukt het wel. We kijken ruim van tevoren waar er mogelijkheden zijn. Planning blijft het toverwoord. Waar je weinig aan kunt voorbereiden en veranderen is de wachttijd. Soms sta je een kwartier tot dertig minuten in de rij omdat alle palen net bezet zijn. Daar staat tegenover een heel andere ervaring op een spiksplinternieuw laadterrein. Een grote vlakte met allemaal palen en verder niks of niemand te bekennen. Alsof je alleen op de wereld bent.

De toekomst mag nog wel verbetering brengen in elektrisch rijden
De beste ervaringen hebben we bij laadstations bij een winkelcentrum. Je kunt dan ondertussen boodschappen doen in plaats van doelloos in de auto te wachten. Een boek lezen of een podcast luisteren kan enige afleiding bieden, maar het voelt toch als verloren tijd. Onze conclusie na drie weken met veel autokilometers: elektrisch rijden mag dan de toekomst zijn, er moet nog veel verbeteren wil het echt aantrekkelijk zijn. Zeker bij langere afstanden.
Tips voor elektrisch rijden zonder stress
- download verschillende apps waarop je de locaties van laadpalen kunt zien;
- zorg voor pasjes van verschillende aanbieders, dan ben je minder afhankelijk;
- ga niet onvoorbereid op pad als je een langere reis maakt, zeker niet als er tijdsdruk bij is;
- zorg voor een reserveplek, want je kunt niet altijd op de apps vertrouwen. Sommige locaties zijn nog niet in gebruik of er is een storing bij de laadpalen;
- combineer laden zoveel mogelijk met andere activiteiten: werken, winkelen, familiebezoek of, als je ’s nachts kunt laden, slapen.
- kies als je kunt voor een auto met een groot rijbereik. Oudere elektrische auto’s halen soms amper 300 kilometer, nieuwere auto’s hebben een grotere actieradius.
Meer lezen
Als directiechauffeur rijdt Gert Nonnekes ook wel eens in een elektrische auto. En heeft daar ook de nodige ervaringen mee gemaakt, die hem net als Brigitte niet enthousiast maken. In een aantal artikelen beschreef hij ook wat hem nog meer langs de weg opvalt. Zoals het onnodig links rijden van weggebruikers. Net als Brigitte ging Karin de Lange naar het buitenland met vakantie. En ook zonder elektrische auto blijkt dat een avontuur!
Alle foto’s: Pixabay