Als directiechauffeur maakt Gert Nonnekes veel mee. En niet alleen met de (inter)nationale beroemdheden die die hij vervoert. Zijn kennis en ervaring heeft hij opgedaan sinds hij in 2010 de opleiding tot directiechauffeur (CBR-examen) heeft gedaan. Die helpen hem dagelijks door het verkeer. Wat hij daarin mee maakt! Hij neemt de lezers de komende weken graag mee en vertelt wat hem opvalt. Dit keer schrijft hij over het al dan niet remmen op de snelweg.
De titel triggert, dat geloof ik best. Je moet toch altijd wel remmen? Natuurlijk! Toch zijn er een heleboel situaties waarbij remmen eigenlijk helemaal niet hoeft. Sterker nog er zijn situaties die zelfs gevaarlijk zijn om te remmen!
Een betere chauffeur
Eerst iets over mij als gecertificeerde directiechauffeur. Ja, inderdaad, ik ben daarvoor opgeleid (CBR-examen). En dat is geen kinnesinne. Als je denkt dat je kunt autorijden, is zo’n opleiding heel verhelderend. De instructeur maakte korte metten met het vertrouwen in mijn eigen rijkwaliteiten. Wat ik allemaal niet verkeerd deed, volgens hem! Na een intensieve week was ik echter wel een betere chauffeur geworden. Om bij het remmen te blijven: dat doe ik nu bijvoorbeeld veel minder. En dat is voor de VIP achterin de auto ook een stuk prettiger.
Vanaf de opleiding is zo min mogelijk remmen zelfs een sport geworden. Even een ‘shit!’ als je toch hebt geremd waar het niet nodig was geweest. Ja, zo ver ben ik inmiddels.
Het ontbreekt aan concentratie
Over tot de praktijk van vandaag de dag. Het is weer eens zo’n ochtend met ruim 800 km file op ’s lands snelwegen. Oorzaak? Ja hoor, de regen! Ongelukken, pech gevallen en nu komt ‘t…onnodig remmen. Niet remmen als het niet echt noodzakelijk is, is echt niet zo moeilijk. Maar het vraag om concentratie. En juist dat is het probleem tegenwoordig op de weg. Misschien helpt mijn verhaal en ga je het zelfs na het lezen ook als een sport zien…
Natuurlijk is remmen met regen net even anders. Om maar te zwijgen over sneeuw en gladheid. Maar feit blijft dat er veel te veel onnodig wordt geremd. Voornamelijk op de snelweg. Iemand remt en vervolgens de volgende, de volgende en de daarop volgende. Met een domino-effect tot gevolg. Iedereen staat stil en het duurt een tijdje voordat de file weer op gang is. Soms een halve dag.
Alleen gas los laten is vaak voldoende
Afstand houden, is het credo. Ook als het druk is op de weg. Als de snelheid bij de voorganger mindert of deze remt. Alleen het gas loslaten is vaak al voldoende om af te remmen tot aanvaardbare snelheid op dat moment. De auto lekker laten uit rollen en weer gas geven als het kan. Verder vooruitkijken helpt enorm! Remlichten in de verte? Dan kan de voet meestal van het pedaal. Afremmen, langzaam wat gas geven voor de juiste afstand en als het kan weer ‘vol op het gas’.
Eigenlijk gek dat we het altijd hebben over gas geven. Maar ja, benzine of diesel geven is ’t ook niet. En wat we moeten zeggen bij elektrisch rijden, weet ik niet.
Niet onnodig remmen bij digitale snelheidsborden
Remmen is ook op de snelweg natuurlijk nodig. Bij een ongeluk. Of bij een onverwachte verkeerssituatie. Maar rem niet als de digitale snelheidsborden oplichten bij trajectcontrole of file. Ook nu: gas los en afstand houden is meer dan voldoende.
Op de snelweg zie je ook soms spontaan mensen afremmen of remmen. Zomaar uit het niets. Dat zit er weer eentje te bellen of hoort een berichtje binnenkomen. Hartstikke gevaarlijk! Niet doen dus. Concentreren op het verkeer! Wist je dat je in dit geval zelfs een bekeuring kunt krijgen voor het onnodig remmen op de snelweg?
‘Volgens mij doen uw remlichten het niet’
Nog een aardigheidje tot slot. Een tijd terug reed ik in Amsterdam met een van mijn VIP’s over de Stadhouderskade en sta stil voor een stoplicht na de auto te hebben laten uitrollen. Komt er een man uit de auto achter me en zegt tegen mij: “Volgens mij doen uw remlichten het niet…” Tja…
Ik kan nog wel even doorgaan, maar dan raak ik jullie aandacht kwijt. Ik heb over het remmen nog veel meer te vertellen. In de stad bijvoorbeeld of bij het maken van een bocht of het rijden op een rotonde. Ook over andere wetenswaardigheden vanuit mijn opleiding. Die behandel ik de volgende keer. Follow me on the road!
Meer lezen van Gert
In de eerste aflevering van de Directiechauffeur Onderweg gaf Gert Nonnekes tips om rechts te rijden. Maar naast zijn werk als directiechauffeur houdt hij ook van wandelen. Zo nam hij ons al mee op een wandeling door het mooie historische dorp Sloten maar ook naar het historisch beladen Westerbork. Wandelen in het donker deed hij ook tijdens de Midzomernachtloop. Maar hij is ook een fan van sport, zoals voetballen maar met name de waterpolosport waarin hij jarenlang op hoog niveau wedstrijden floot.
Openingsfoto: Pixabay/Shilin Wang
Recente reacties