Dol ben ik op historische kostuumdrama’s. Bij de aftiteling van een kostuumdrama slaak ik steevast een diepe zucht en hoop dat het opnieuw begint. En op dit moment zijn er niet één, niet twee maar wel drie heerlijke kostuumdrama’s in de bioscoop te bewonderen. Ik kan mijn geluk niet op!
Dromen van kunstenaarschap
Met de film Little Women reis ik naar het Amerikaanse Massachusetts van 1860. Daar groeien de zussen Jo, Meg, Amy en Beth op onder de hoede van hun geliefde moeder. Terwijl hun idealistische vader vecht in de Burgeroorlog, proberen de meisjes hun weg te vinden in de maatschappij. Ze zijn talentvol – schrijven, musiceren, acteren en schilderen- en dromen van het kunstenaarschap. De samenleving dwingt ze echter in het keurslijf van huwelijk, huishouden en moederschap.
Suikerklontje
Het wereldberoemde boek van Louisa May Alcott ‘Little Women’ dateert uit 1868 en verscheen in Nederland onder de titel ‘Onder moeders vleugels‘ . Sindsdien werd het al vijf keer verfilmd, soms zo zoet als een suikerklontje. Maar met deze zesde en nieuwste versie verankert regisseur Greta Gerwig mijn geliefde Little Women stevig in deze tijd en daar ben ik haar dankbaar voor. Gerwig rekent af met de mierzoete aanbidding van de zusjes voor hun moeder. Bovendien wordt het verhaal dit keer niet chronologisch maar in flashbacks verteld. Dat maakt het dynamisch en spannender.
Topproductie
Little Women is een tópproductie met geweldige spelers als Timothée Chalamet, Florence Pugh en Meryl Streep. Saoirse Ronan schittert in de rol van de energieke Jo, die zich niet wil conformeren en haar dromen waarmaakt. Haar emotionele uitval: “I’m so sick of it!” is onvergetelijk. De prachtige kleding van de zusjes in dit kostuumdrama zou ik zelf ook wel willen dragen. De film kreeg dan ook een Oscar voor ‘beste kostuums’. Een film om nog heel vaak te bekijken!
Popfotografe maakt ‘Emma.’ tot zonnig kostuumdrama
De film Emma. brengt me naar het Engelse platteland van 1815. In het vredige stadje Highbury woont de 21-jarige Emma Woodhouse met haar zieke, zwakke, tochtgevoelige en zwaar op de hand zijnde vader in een prachtig landhuis. Ze is knap, intelligent en rijk en heeft weinig om handen. Ze is overtuigd van haar talenten als koppelaarster en gaat op zoek naar een geschikte echtgenoot voor haar vriendin Harriet Smith die van eenvoudige komaf is. Buurman en huisvriend, Mr. Knightley, ziet de bemoeienissen van Emma met ‘vaderlijke’ bezorgdheid aan.
Precies waarop ik dol ben
Emma. is een verfilming van de gelijknamige roman van de Engelse schrijfster Jane Austen, die met het verhaal fijntjes kritiek leverde op de sociale klasse van de hoofdpersoon. Het boek is meerdere keren verfilmd. Al tellend kwam ik maar liefst tot acht versies, waaronder televisieseries. Dit keer is de regie in handen van popfotografe Autumn de Wilde. Zij maakte van Emma. een frisse, zonnige versie met poederroze jurken en prachtige interieurs. Precies waarop ik dol ben bij en kostuumdrama.
Niet vernieuwend wel mooi, deze nieuwste Emma.
Emma wordt gespeeld door de actrice Anya Taylor-Joy die haar debuut maakte in Vampire Academy en Mrs. Bates door Miranda Hart, bekend van de Britse komische televisieserie Miranda. Verrassende keuzes van regisseur Autumn de Wilde maar in combinatie met de -soms- karikaturale personages die Highbury bevolken, pakken ze goed uit. Niet vernieuwend maar wel mooi en grappig, deze nieuwste Emma.
Mrs. Lowry & Son om je hart aan te verliezen
De film Mrs. Lowry & Son voert me naar 1934, naar het armoedige industriestadje Salford in Engeland. Laurie Lowry loopt door de mistroostige straten om de huur op te halen bij mensen die dat overduidelijk niet kunnen betalen. In de avonduren verzorgt hij zijn bedlegerige, veeleisende moeder. Op zijn zolderkamertje werkt hij aan zijn geliefde schilderijen. “Ik ben een man die schildert. Niets meer. Niets minder,” beschouwt hij zichzelf. ‘Ik schilder wat ik zie, wat ik voel.” Zijn verwende moeder is een meedogenloze vrouw. Ze noemt haar zoon een teleurstelling, zijn schilderijen van fabrieken en arbeiders waardeloos en lelijk.
Tenenkrommende vrouw
Deze ingetogen film van regisseur Adrian Noble, is een pareltje voor liefhebbers met sober ingerichte interieurs en sfeervolle beelden. Bovendien zijn in ‘Mrs. Lowry & Son’ de rollen van Vanessa Redgrave als de ontevreden Mrs. Lowry en Timothy Spall als haar veel te aardige en bescheiden zoon Laurie prachtig op elkaar afgestemd. Regelmatig ontstaat de indruk dat je kijkt naar een theatervoorstelling met prachtige Engelse teksten. “Bone idle, aartslui,” becommentarieert Mrs. Lowry de vele werkloze buren in de straat. En “Wie had kunnen denken, dat ik zou eindigen in een ‘two-up two-down’ in Pendlebury, Salford?” Tenenkrommend, deze vrouw!
Film om je hart aan te verliezen
Het kostuumdrama is gebaseerd op het leven van L.S.Lowry, (1887-1976) die na het overlijden van zijn moeder uitgroeide tot een gevierde kunstenaar. Een groot gedeelte van zijn werk is te zien in het Lowry Centre te Salford. Aan het einde van de film worden zijn schilderijen getoond. Een diep ontroerend moment. Een film om je hart aan te verliezen.
Lees de laatste filmtips op Meerdanvijftig.nl: Leonie, actrice en spionne, Mind My Mind en Weathering with You. Of geniet nog van de andere verhalen van Wiette over kostuumdrama’s: The Favourite, The Crown en Før Frosten.
Recente reacties